Svartvita tekniker & klassiskt valörmåleri 

På kursen arbetar vi med laveringar i tusch och svart akvarellfärg på vitt akvarellpapper.

Pastellkritor i gråskalor, svart och vit täckfärg som goauche, tempera och akryl. på tonade grunder och papper.

Vi kommer även att prova med varma och kalla inslag i färgton som umbra, ockra och indigoton.

Att arbeta med en färg i olika valörer kallas för monochromes 

(se utställning på National gallery länk)

och man kan givetvis arbeta med andra färger som blått, rött och grönt. 


Främst kommer vi att utgå från stilleben som ljusätts för att ge tydliga valörer och volymer.

Om vädret tillåter kan man också hitta motiv utomhus.


Att utgå från valören och ljuset i motivet och skapa bilder och måleri är historiskt sett som ett klassiskt mästarprov. Från en s.k. grisaille undermålning kan man gå vidare med koloriten och uppnå ett spel mellan volym, form, rytm och ljus som många gånger är oöverträffat i sitt bildmässiga uttryck. 

Att förbereda sig med analyser och skisser av motivet gör att den slutliga målningen blir både bättre och säkrare i uttrycket.

De klassiska mästarna var medvetna om detta men även moderna mästare har visat sin genialitet i valörmåleri.

Som analys, utkast och förstudier till den slulliga målningen är det mycket vanligt.

Det betyder inte att bara använda endast vitt och svart i färgmaterialet utan även varma och kalla nyanser som umbra, ockra, indigo, terra di siena etc ger en kontrast som harmonierar och stimulerar upplevelsen.

Och senare gå vidare med en full kolorit efter känsla och uttryck. 

Man kan se det som motsatsen till den brist på artikulation där man  bara tar  "granna" färger rakt ur färgtuben som tillsammans blir ett koloristiskt  buller utan att harmoniera.


nedan ett litet bildspel med exempel ur konsthistorien

Delacroix - lavering med pensel

study-of-horse
study-of-horse
da Vinci
Whistler
Whistler
en närmast monokrom målning
Ed Ruscha
Ed Ruscha
skiss till "Standard"
Gerhard Richter
Gerhard Richter
monokrom
Picasso
Picasso
monokrom
Thomas Eakins
Thomas Eakins
studie i begränsat färgomfång
Degas
Degas
pastell på tonat papper
Poussin
Poussin
förstudie till "Madonnan på trappan"
Morandi
Morandi
Stilleben
Claude Lorrain
Claude Lorrain
Lavering
Andrew Wyatt
Andrew Wyatt
Kol och krita
Andrew Wyatt
Andrew Wyatt
Närmast monokrom akvarell med varma och kalla toner
Rubens
Rubens
Studie i krita, varma och kalla tner
Seurat
Seurat
Conte de Crayon på grängat papper
Seurat blev känd för "pointillism" där han arbetade med en målerisk teknik som påminner om färgraster. Men han har också gjort fantastiska teckningar på papper.
Bruno Liljefors
Bruno Liljefors
lavering
Hopper
Hopper
Förstudie i vit och svart krita
Hopper
Hopper
Förstudie i vit och svart krita
Paula Rego
Paula Rego
Lavering
Vittore Carpaccio
Vittore Carpaccio
Vit och svart krita
Vittore Carpaccio
Vittore Carpaccio
Krita på blått papper
Camille Corot
Camille Corot
monochrome
Canaletto
Canaletto
watercolour
Ingres
Ingres
monochrome painting
Titian
Titian
Veronese
Veronese
Ola Billgren
Ola Billgren
valörmåleri
Picasso
Picasso
monochrome
Seurat
Seurat
Morandi
Morandi
Still life of objects in violet, 1937
Whistler
Whistler
drypoint etching
Charles Scheeler
Charles Scheeler
Totems in Steel