På kursen arbetar vi med laveringar i tusch och svart akvarellfärg på vitt akvarellpapper.
Pastellkritor i gråskalor, svart och vit täckfärg som goauche, tempera och akryl. på tonade grunder och papper.
Vi kommer även att prova med varma och kalla inslag i färgton som umbra, ockra och indigoton.
Att arbeta med en färg i olika valörer kallas för monochromes
(se utställning på National gallery länk)
och man kan givetvis arbeta med andra färger som blått, rött och grönt.
Främst kommer vi att utgå från stilleben som ljusätts för att ge tydliga valörer och volymer.
Om vädret tillåter kan man också hitta motiv utomhus.
Att utgå från valören och ljuset i motivet och skapa bilder och måleri är historiskt sett som ett klassiskt mästarprov. Från en s.k. grisaille undermålning kan man gå vidare med koloriten och uppnå ett spel mellan volym, form, rytm och ljus som många gånger är oöverträffat i sitt bildmässiga uttryck.
Att förbereda sig med analyser och skisser av motivet gör att den slutliga målningen blir både bättre och säkrare i uttrycket.
De klassiska mästarna var medvetna om detta men även moderna mästare har visat sin genialitet i valörmåleri.
Som analys, utkast och förstudier till den slulliga målningen är det mycket vanligt.
Det betyder inte att bara använda endast vitt och svart i färgmaterialet utan även varma och kalla nyanser som umbra, ockra, indigo, terra di siena etc ger en kontrast som harmonierar och stimulerar upplevelsen.
Och senare gå vidare med en full kolorit efter känsla och uttryck.
Man kan se det som motsatsen till den brist på artikulation där man bara tar "granna" färger rakt ur färgtuben som tillsammans blir ett koloristiskt buller utan att harmoniera.